maandag 27 april 2015

Derde wet van #Newton ... actie brengt reactie.


Wie van ons is in zijn opleiding niet in aanraking gekomen met de wetten van de klassieke mechanica. In 1687 formuleerde Isaac Newton in zijn boek: 'Wiskundige beginselen van de natuurfilosofie' drie natuurwetten die verband houden met de beweging en het evenwicht van krachten.

wet 1: de traagheidswet
wet 2: kracht verandert de beweging
wet 3: actie brengt reactie

Sta mij toe deze drie wetten te transponeren naar het lezerspubliek van deze blog.
Om een keramiekblog op te zetten is er heel wat kracht en inspanning nodig.
Die kracht kan uit uzelf komen, maar kan ook ontstaan door samenwerking met andere
liefhebbers.
Zonder communicatie blijft deze site wellicht interessant genoeg om lezen ... maar zal op lange termijn door zuurstofgebrek en het gemis aan nieuwe frisse ideeën ... gedoemd zijn een stille dood te sterven.

De bedoeling van deze blog is bij aanvang duidelijk geformuleerd geweest ...'Weblog waarop keramiekliefhebbers en -verzamelaars met elkaar van gedachten kunnen wisselen, vragen stellen, reageren op berichten, opinies en verhalen i.v.m. alle creaties van aardewerk.

Een blog in rust zal pas in beweging gebracht worden als er krachten op inwerken. Externe krachten die afkomstig zijn van u beste en gewaardeerde lezer. 
Wat houdt u tegen om eens een reactie te plaatsen of om zelf eens naar de pen te grijpen als mede-auteur van deze blog. Actie brengt reactie teweeg ... anders zie ik mij genoodzaakt de derde wet van Newton te moeten herschrijven en te concluderen dat een voorwerp in rust steeds in rust zal blijven ... ongeacht de moeite die een auteur zich getroost. 

Om u nog wat te verwennen ... vindt u hieronder een zestal pagina's van de productielijst van de faïencerie de #Thulin ... een beetje mijn troetelkind en zeer zeker een Belgische keramiekfabriek die een vooraanstaande plaats verdient in de keramiekwereld... als was het enkel alleen nog maar om zijn prachtige druipglazuur-techniek !

Groeten, 
Meindert

 

 

 



2 opmerkingen:

  1. Ik lees wel heel graag wat u schrijft, maar ik ben zelf niet in staat om een dergelijk artikel te schrijven.
    Als West-Vlaming verzamel ik Vlaams aardewerk. Alles wat ik daarover weet staat in de boeken die werden uitgegeven door het Museum van Torhouts Aardewerk..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen nood ... dat is ook niet de bedoeling.
    Alles wat u wil en kan neerpennen kan en mag op deze site.
    Alle berichten en reacties die binnenkomen worden natuurlijk eerst door mij nagelezen en eventueel lichtjes aangepast ... indien nodig.
    Indien u graag wat hulp hierbij heeft mag u mij dat altijd vragen ... maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen meer in zijn marge heeft dan hij persoonlijk denkt ... uw bescheidenheid siert u !

    BeantwoordenVerwijderen