dinsdag 13 oktober 2015

#Opsporing_verzocht !

Neen, u bent niet beland in een of ander misdaadprogramma ... ook niet in het opsporingsbericht van de krant ... dat is geen voer voor de doorgaans nogal vreedzame keramiekliefhebber. Toch kunnen wij in ons interessegebied ook een beetje in de voetsporen van Sherlock Holmes treden ... de fictieve detective uit de verhalen van de laat negentiende-eeuwse, vroeg twintigste-eeuwse schrijver en arts Sir Arthur Canon Doyle.
Bij de opstart van deze blog in november 2014, deed ik al eens een oproep aan de keramiekliefhebbers in verband met de productie van de firma Flamand J.W & Cie.
Helaas bleef mijn vraag tot hier toe onbeantwoord. Is het uit onwetendheid, uit gemakzucht of uit drang naar kennis en macht ?
Nochtans is de initiële bedoeling van deze blog een forum te creëren waar keramiek-enthousiastelingen elkaar kunnen vinden en dialogen kunnen opzetten.
Van dat dialogeren is tot nu toe nog maar weinig te bespeuren.

Zonder onaardig tegen u te willen zijn beste lezer ... zeg nu zelf, dergelijke terughoudendheid lijkt mij niet de weg naar vernieuwing van kennisinzicht te zijn.
Toch blijf ik geloven in de missie van deze blog.

Ook ik blijf ondanks intensief speurwerk met vele vragen zitten.
Meestal zijn deze aangaande het Belgische aardewerk ... maar ook vragen over de grenzen heen zijn meer dan welkom. Zij stimuleren onze leergierigheid en vergroten onze algemene kennis over keramiek 'tout court'.

Wie kan er mij vertellen uit welke aardewerkfabrieken de volgende keramiekobjecten afkomstig zijn ?

Casus 1: Zelf denk ik aan de aardewerk-productie van de firma Maes te Gent.
 In de markering onderaan is soms een M of een F terug te vinden.
 

Casus 2: Dit is zeker en vast geen Thulin-productie ... maar wat dan wel ?
Zelf denk ik dat het eventueel 'Céramique Montoise' zou kunnen zijn of van de faïencerie De Bruyne (Fr.) Fives-Lille.
Op de derde vaas zie je een sticker met de decornaam 'Arianne'.

 

 

     

 

Groeten,
Meindert

2 opmerkingen:

  1. Beste Meindert

    Als ik me niet vergis komt de vorm van je voorlaatste gezochte vaas met sticker Arizona overeen met deze vaas van Ceramique de Bruxelles: https://veiling.catawiki.be/kavels/7431993-ceramique-de-bruxelles-art-deco-vaas-met-dichte-oren vg Marc Eerdekens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is waar ... maar de origine van het vaasje uit deze blogpost blijft voor mij een groot raadsel.

    BeantwoordenVerwijderen