Een van de Belgische faienceriën, waarvan tot op de dag van vandaag nog maar relatief weinig geweten is, is deze van 'la Céramique de Bruxelles'. Het wordt dus de hoogste tijd om alle kennis in verband met de geschiedenis en productie van deze fabriek, de nog aanwezige documenten, getuigenissen enz. samen te brengen in een degelijk naslagwerk ... dit is het minste wat we voor haar kunnen terugdoen ... haar status en haar wereldverbreide naam maken dat enigszins tot een verplichting of zoals de Fransen het zeggen: 'noblesse oblige' !
Wat is er dan wel al geweten over haar levensloop?
De fabriek werd naar alle waarschijnlijkheid opgericht na 1907.
Zij had haar maatschappelijke zetel en vestiging in Haren-Noord (Brussel).
In 1921 werd ze omgevormd tot: 's.a. Céramique de Bruxelles'.
In 1925 kwam de fabriek in handen van baron Marcel de Vinck terecht.
Na 1926 werd het bedrijf vertegenwoordigd door 'n.v. Alphonse Smeets'.
Vermoedelijk werd ze in die periode omgevormd tot: 's.a. Céramique de Bruxelles - Cérabelga'.
Deze naamsverandering had zeker en vast verband met de invoer van een nieuwe munteenheid in Belgie ... nl. de 'Belga' ... die gecreëerd werd om zich los te maken van de Latijnse muntunie ... de Belgische frank had toen dezelfde waarde als de Franse en Zwitserse frank en de Italiaanse lire.
Het merkteken Cérabelga komt zeker in de jaren '30 voor naast dat van Céramique de Bruxelles. Tussen 1935 en 1937 werd de fabriek geleid door Franse keramist Raymond Henri Chevalier (1900-1959) ... deze werkte voordien bij de faiencerie Longwy.
Na deze twee jaren in Brussel werd Chevalier hoofd van de kunstafdeling Boch te La Louvière.
Het bedrijf nam in zijn relatief korte bestaan ook deel aan verschillende wereldtentoonstellingen, waaronder deze van 1925 te Parijs en 1929 te Barcelona.
Begin tweede wereldoorlog sloot het zijn deuren.
De productie bestond uit: siervoorwerpen, vazen, lampvoeten, beeldjes, boekensteunen, vloer- en wandtegels enz. Deze werden gedecoreerd met florale motieven (Art Nouveau) ... later in de Art Deco-periode werd er gebruik gemaakt van opvallende druipglazuren die over een mooie crême-kleurige gecraqueleerde achtergrond liepen.
Begin tweede wereldoorlog sloot het zijn deuren.
De productie bestond uit: siervoorwerpen, vazen, lampvoeten, beeldjes, boekensteunen, vloer- en wandtegels enz. Deze werden gedecoreerd met florale motieven (Art Nouveau) ... later in de Art Deco-periode werd er gebruik gemaakt van opvallende druipglazuren die over een mooie crême-kleurige gecraqueleerde achtergrond liepen.
Groeten,
Meindert
Vaas Vermeren - Coché Brussel signatuur
BeantwoordenVerwijderenOpdruk van Bloemen met goud relief
Hoogte vaas is 33 cm
Het echtpaar Vermeren - Coché heeft vanaf 1852 tot 1901 de leiding gehad over het oudste porseleinatelier van Brussel.
BeantwoordenVerwijderenBelangrijk was de samenwerking tussen Cérabelge en één van de belangrijkste Belgische kunstenaars uit het interbellum: Victor Servranckx. Het gevolg van deze samenwerking was, dat in België de keramiek niet alleen bestemd was voor decoratie of als gebruiksvoorwerp, maar een zelfstandige status kreeg van kunstwerk. Vazen werden niet langer meer enkel gebruikt voor bloemen, maar als zelfstandige kunstobjecten. Rudy van Elslande
BeantwoordenVerwijderenBaron de Vinck stief plotseling op 2 augustus 1848 terwijl hij te gast was bij baron van Zuylen van Nyevelt op het kasteel Hoogveld in Veldegem (nu Zedelgem). Hij werd er opgebaard in het kasteel.
BeantwoordenVerwijderenGaat het hem hier over dezelfde baron Marcel de Vinck ? Deze persoon is volgens u overleden op 2 augustus 1848 ... in mijn blogartikel komt de fabriek in zijn handen rond 1925 ... zou dit foute informatie zijn van mijn kant ... het kan altijd! Hoe zit de vork dan in de steel? Dank voor uw reactie.
VerwijderenVoor biografische gegevens van Baron Marcel Athanase Marie Ghislain de VINCK (° Antwerpen 2-5-1883, + Zeldegem 2-8-1948)verwijs ik u graag naar mijn genealogische website:
BeantwoordenVerwijderenhttps://sites.google.com/site/genealogievanelslande/06-langhen-hessel-watermeulen/g-charles-huughe-de-peutevin-nr-ge onder het nummer: GE 4321
U treft Baron Marcel Athanase Marie Ghislain de VINCK (° Antwerpen 2-5-1883, + Zeldegem 2-8-1948), directeur van Cérabelga aan in mijn genealogie https://sites.google.com/d/12UJYF-L9zC_FpD0luaBhWElYzQQDZMbH/p/16bqckULdPnsZ-JeoU6Idwzkf2IUWTjTO/edit
BeantwoordenVerwijderenonder het nummer GE 4321.