donderdag 14 oktober 2021

Mens erger je niet ... #Catawiki blauw !


Beste,

Bedankt voor het verkopen van je bijzondere objecten op #Catawiki.

Het is een genoegen om zaken met je te doen !

Deze formulering gebruikt #Catawiki in haar mails om de verkoper te melden dat er een uitbetaling van een verkocht item op komst is.

Helaas is dat genoegen niet altijd wederzijds.

Om als particulier erin te slagen een object voor een of andere veiling te laten goedkeuren heeft men al vaak een tiental andere items moeten keurig fotograferen en indienen via een geijkte standaardprocedure. Wetende dat men hiermee algauw op zijn minst een twintigtal minuten werk heeft per kavel is de berekening van het arbeisrendement vlug gemaakt. Voor elk aanvaard voorwerp heeft men ruim 3 uur moeten werken.

Bij de niet aanvaarding van het kavel krijgt u dan als feedback het volgende gestandaardiseerd antwoord te horen:

Op basis van onze ervaring en kennis van de markt, hebben we het gevoel dat dit type kavel een gering aantal bieders zal aantrekken. We kunnen het daarom niet opnemen in onze veilingen. Onze excuses voor de teleurstelling, we zien graag wat u nog meer te bieden heeft.

Om er zeker van te zijn dat #Catawiki een platform blijft voor het kopen en verkopen van speciale objecten, zijn wij constant bezig de kwaliteit van de kavels in deze veiling te bevorderen. We zullen daarom de regels met betrekking tot de minimumwaarde van aangeboden kavels strenger naleven. Helaas verwachten wij niet dat dit kavel de minimumwaarde zal halen, daarom kunnen wij het niet toevoegen aan onze veilingen. Of nog leuker: ' Het is bijna klaar! Ik heb alleen wat extra details van u nodig ... Deze 3 gecombineerd in een kavel kunnen we 1 maal opnemen voor u'.

En hup daar gaan wij weer vrolijk aan het werk ... wederom een nieuw kavel aanmaken, maar nu drie in één. Het lijkt wel bezigheidstherapie. 

Nu moet u weten dat vele van de in veiling gebrachte kavels vaak geen minimumprijs toegekend krijgen of dat de vooropgestelde minimumwaarde niet eens bereikt wordt … jazelfs de door de 'experts' voorafgaande schatting en ingesteld minimumbod vaak met stille trom worden afgevoerd. Het opdrijven van de prijzen is hierbij helaas niet gelukt.

Vermeldenswaard is ook dat handelaren of hobby-handelaren vaak er in slagen al hun aangeboden loten te laten veilen. Zelfs wanneer men bij voorbaat weet dat dit lot zou afgekeurd worden als het was ingediend door een particulier. Aan hun valt meer te verdienen.

Van een gelijke en eerlijke behandeling gesproken.

In twee van mijn voorgaande blogartikelen heb ik het reeds over de moeilijke samenwerking met #Catawiki gehad.

https://rubriek-keramiek.blogspot.com/2016/08/catawiki-naar-een-hoger-level.html

https://rubriek-keramiek.blogspot.com/2014/12/catawiki-catastrofe.html

Als ik de resem klachten en ongenoegens op het internet over de werking van deze veilingsite erop nalees moet ik vaststellen dat men nog altijd in hetzelfde bedje ziek is … ondanks de mails die men u regelmatig toestuurt met de vraag hun werking te beoordelen en punten tot verbetering aan te willen brengen. Blijkbaar is dit alleen maar schijnvertoon en blijft men toch volgens eigen inzichten voortwerken.

Is deze molen door de vang en kan men hem niet meer tegenhouden … het ziet ernaar uit dat dit een hopeloze zaak is geworden waarbij wij ons met z’n allen moeten neerleggen.

Groeten,

Meindert


2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens dat of de experts hebben geen verstand van zaken of ze bekijken de items niet eens.Ik heb meerdere items aangeboden die precies waren als al door ander mensen ook waren aangeboden en wel werden geaccepteerd Soms een tweede keer aangeboden en werd het item wel geaccepteerd. En dan was het ook een andere expert .Heel vreemd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mee eens,ik heb meerdere keren een soort gelijke item aangeboden dat al geveild werd en werd dan niet geaccepteerd,en brutaal weg nog een keer aangeboden en werd het wel geaccepteerd .Dan ook wel door een andere expert bekeken Of ze bekijken soms de items niet of experts die geen verstand van zaken hebben Iniedergeval idd een moeilijke samenwerking waardoor ik geen spullen meer daar aanbied

    BeantwoordenVerwijderen