zaterdag 18 juli 2015

#Keramiek #kopen en #verkopen ... met alle risico's van dien.

Shoppen doen wij de dag van vandaag niet enkel meer in winkelstraten en supermarkten, vanuit onze luie zetel kunnen wij met een paar muisklikken het nodige bestellen via het internet.
Makkelijk zat en nog snel geleverd bovendien.
Meestal beantwoorden de geleverde goederen dan aan onze verwachtingen ... elke zichzelf respecterende online-winkel maakt er een erezaak van zijn producten smetteloos en snel af te leveren. Niet goed ... geld terug garantie! Wat moet een mens nog meer hebben?
Malafide verkopers doen zichzelf op ietwat langere termijn de das om, spijtig dat zij ondertussen het vertrouwen van een aantal correcte burgers geschonden hebben ... loontje komt vaak om zijn boontje.

In de keramiekwereld is dit niet anders.
Op dit terrein zijn geen grote internet-winkels te vinden ... maar wel veilinghuizen en veilingsites zoals '#Ebay en #Catawiki', waar  handelaars en particulieren hun bij elkaar gesprokkelde antieke en brocante goederen aan de man kunnen brengen. Ook daar geldt de zegswijze 'eerlijk duurt het langst' ... toch bevinden zich op deze weg veel meer valkuilen ... alle transacties verlopen via een derde instantie die als organisator, bemiddelaar, rechter en cijnsmeester optreedt en daardoor ook de macht naar zich toetrekt.
'Divide et impera' zij Philippus II koning van Macedonië reeds in de vierde eeuw voor Christus en paste deze tactiek succesvol toe. Hij bestond erin dat de ene concurrent meer rechten krijgt dan de andere, hierdoor zal er nooit een vriendschap ontstaan tussen beiden en kan de derde (gebruiker van de tactiek) ervan op aan dat de eerste twee nooit samen tegen hem zullen optreden.

Ook ik heb dat reeds aan den lijve mogen ondervinden bij aankopen en verkopen via deze fora.
Alles staat of valt in de eerste plaats met de eerlijkheid van de verkoper en koper.
Als deze twee al niet uit het goede hout gesneden zijn kunt u er donder op zeggen dat de zaak misloopt.

Het begint al met een correcte productbeschrijving en een goed gedocumenteerde fotoshoot.
Sommige verkopers nemen het niet zo nauw met bovenstaande regel en focussen zich enkel op snel geld verdienen ... het vertrouwen van de klant en het opbouwen van een cliënteel lappen ze aan hun laars ... meestal zijn hun transacties met een bepaalde koper toch maar éénmalig.
Gelukkig kan de koper gebruik maken van een evaluatiemogelijkheid waarin hij zijn tevreden- of ontevredenheid kan uiten ... niet tegenstaande dit alles blijft hij toch vaak de klos.

Omgekeerd is het ook zo met de koper die te hoge verwachtingen heeft van het aangekochte tweedehands object dat er als nieuw zou moeten uitzien ... de tand des tijds heeft nu eenmaal invloed op alle voorwerpen.
Onterecht kritische en zelfs negatieve overwegingen worden met gemak gespuid via het beoordelingsformulier. Zij kunnen in één klap de reputatie van een correcte verkoper kelderen.
Sommigen leggen zelfs leugenachtige verklaringen af als zouden zij het pakket niet of beschadigd ontvangen hebben, met als doel hun geld terug te krijgen. Niets menselijks is ons vreemd.

In al deze disputen zijn er partijen die de dans ontspringen ... namelijk de expediteur (post, koerierdienst, enz.) ... maar bovenal de verkoopsorganisatie die via eigen wetten en regels zich volledig veilig tracht te stellen en 'als het puntje bij het paaltje komt' koper en verkoper met elkaar in de clinch laten gaan.
Nochtans dragen zij in de eerste plaats als organisator van de transactie grote verantwoordelijkheid ter zake ... elk verkocht voorwerp levert hun ruim twintig procent van de transactie-waarde op.
Het is dus absurd te stellen dat de organisatie in deze geen enkele verantwoordelijkheid treft.
Via hun worden er dingen gekocht en verkocht van soms grote waarde waarop zij geen enkel toezicht hebben. Een wagen, een boot, een juweel, een schilderij en dergelijke meer kunnen toch niet enkel verkocht worden via elektronische weg ... deze moeten ook fysisch geschouwd worden door een expert. U acht het niet voor mogelijk en toch is dit de realiteit.

Ebay kent in dergelijk geval een koop- of verkoopsbescherming via Paypal.
Elk aangekocht of verkocht object (met Paypal-bescherming) dat niet aan de normale verwachtingen voldoet, wordt integraal (inclusief verzendkosten) terugbetaald aan de benadeelde partij.
Het is deze betaaldienst die zich ook bezighoudt met de verdere afhandeling van de zaak en via allerhande documenten en afschriften gerechtigheid laat geschieden.
Zowaar een zeer veilige en correcte weg van handel drijven die ervoor zorgt dat geen van beide partijen de klos is.

Catawiki daarentegen tracht deze zaak anders op te lossen.
Vooreerst dient gezegd te worden dat zij het zijn die de gelden van de transactie (aankoopbedrag+veilingkosten+portkosten) innen en nadien de verkoper opdracht geven de goederen te leveren.
Bij een dispuut worden de tegoeden van de verkoper onmiddellijk geblokkeerd en krijgt deze als opdracht een overeenkomst te sluiten met de koper. Indien beide partijen er niet in slagen een aanvaardbare oplossing te vinden voor het geschil tracht Catawiki via mailing wat te bemiddelen.
Bij padstelling is het de verkoper die opdraait voor de gehele zaak. Deze dient dan nogmaals het volledige aankoopbedrag+veilingkost+portkost uit eigen zak aan de koper terug te betalen en kan pas na volledige genoegdoening van de koper aanspraak maken op de vrijmaking van zijn tegoeden bij Catawiki. Men zou toch in dergelijk geval mogen verwachten dat Catawiki de koper met de reeds ontvangen gelden terugbetaalt en nadien afrekent met de verkoper. Het is dus maar hoe u het aan boord legt ... in elk geval worden de centen van de organisatie voor honderd procent veilig gesteld.
De gebruiker van deze dienst heeft er het raden naar in hoeverre dergelijke opstelling van de organisator wettelijk is. Zeker is dat u als verkoper aan het kortste eind trekt en de koper met een goed gevoel zijn weg mag verderzetten.

Ik hoor sommigen al zeggen: 'Bezint eer gij begint' en 'Wie een spel speelt moet de spelregels aanvaarden ... dat is voor een groot deel waar als alle partijen deze afspraken samen hebben mogen opstellen en aanvaard hebben.

Moraal van het verhaal ... toch maar beter goed beslagen ten ijs komen.
Hieraan heb ik op een correcte en objectieve manier willen meewerken door relaas te doen van mijn ervaringen ... met de bedoeling sommige van deze organisaties tot introspectie te brengen.
Of maakt geld recht wat krom is ?

Groeten,
Meindert



Geen opmerkingen:

Een reactie posten